Tips omkring lagersalg for butikker

tips om lagersalg for butikker
Der afholdes lagersalg i Danmark som aldrig før, og forklaringen på den store- og stigende popularitet er enkelt. I princippet får forbrugerne mulighed for at købe attraktive varer til priser der oftest ligger langt under de vejledende priser, og butikkerne får en effektiv måde at få rydde op på lageret og realisere de værdier der har ligget bundet i lageret.

Sådan en win-win situation opstår desværre ikke altid. På Myoutlets.dk får vi ofte positiv eller negativ feedback fra vores brugere om deres oplevelser ved at gå på lagersalg, og det er disse erfaringer vi har samlet i denne lagersagsguide for erhvervsdrivende.

Vinklen på denne artikel er derfor set ud fra forbrugernes synspunkter. Du får tips og ideer til hvordan du kan undgå at skuffe dine kunders forventninger, samt hvordan du som forretning kan øge de forretningsmæssige perspektiver ved at afholde lagersalg.

Alt efter hvem dine kunder er, og hvor stort fremmøde du forventer, så kan der være tips der er mere eller mindre relevante for netop din forretning, men tjek dem igennem - der kunne jo være nogle gode tips der kunne gøre netop dit næste lagersalg ekstra succesfuldt.

Har du ikke tid til at læse hele artiklen, så kan jeg afsløre at mit vigtigste tip er FORVENTNINGSAFSTEMNING. Stort set alt den negative feedback jeg hører om lagersalg skyldes at kundernes forventninger ikke er blevet indfriet på lagersalget. De bristede forventninger opstår typisk fordi der ikke kommunikeres tydeligt nok til kunderne omkring lagersalget, og kunderne derefter selv sætter forventningerne ud fra hvad de forestiller sig.

Lokation

lokation for lagersalg
Da lagersalg kun er midlertidige begivenheder er det nærliggende at spare på de fysiske rammer ved enten at afholde lagersalget i de normale lokaler, eller leje nogle midlertidige lokaler. Begge dele kan være fine løsninger så længe du er opmærksom på et par forhold.

Parkeringsforhold

Er der ikke god adgang til offentlige transportmidler, så er det vigtigt med gode parkeringsforhold. Er der velegnede parkeringsmuligheder i det nærliggende område er det også helt fint – men så er det en rigtig god ide at gøre opmærksom på det i invitationen til lagersalget. Der er tit naboer til lagersalg der ikke er specielt begejstrede for den store kreativitet som lagersalgsgæster kan have med hensyn til parkering.

Adgang for barnevogne

Kan du forvente mange småbørnsmødre (typisk lagersalg med børnetøj), så går de meget op i om man kan have en barnevogn med ind på lagersalget, og om der er overdækkede parkkeringsmuligheder. Har du gode faciliteter for barnevogne er det en stor fordel, men det er også ok hvis du ikke har sådanne muligheder. Så er det bare en rigtig god ide at gøre opmærksom på det i invitationen. Barnevognsmødre kan blive meget irriterede hvis facilieterne ikke er som de havde forventet.

Offentlig transport

En lokation der har gode forbindelser med offentlige transportmidler er naturligvis en fordel. Så er det lettere for kunder uden bil at komme, og kunder med bil har et alternativ til bilen.

Størrelse på lokaler

Selv om forventningerne til de fysiske rammer på mange måder er mindre på lagersalg i forhold til normale butikker, er det alligevel vigtigt at størrelsen på dine lokaler passer til antallet af kunder. Har du afholdt lagersalg før, har du sikkert en god ide om hvor mange kunder du kan forvente. Har du ikke prøvet at holde lagersalg før kan du eksempelvis få en ide om hvor mange der kan komme ved, at vurdere hvor mange invitationer du har udsendt, og hvor meget du har annonceret for lagersalget. Du kan også skabe en event på Facebook hvor interesserede kunder kan tilmelde sig, så får du helt gratis en ide om hvor mange kunder du kan forvente.

Markedsføring

markedsføring af lagersalg
Lagersalg kan både betragtes som en mulighed for at få ryddet op på lageret, øge loyaliteten hos eksisterende kunder eller tiltrække nye kunder, der ikke har ville købe dine varer til fuld pris. Uanset formålet, så skal der en eller anden form for markedsføring til for at sikre at du får det forventede antal kunder. I det nedenstående får du et par tips til gratis markedsføring. Der er naturligvis også en lang række af kommercielle markedsføringsmuligheder, men dem kommer jeg ikke ind på i denne artikel.

Eksisterende kunder

Har du allerede en email liste på eksisterende kunder, så er det et oplagt sted at starte. Gør du samtidig disse kunder opmærksomme på at de er meget velkomne til at videresende invitationen til venner, kolleger og familie, så har du mulighed for at opnå en viral effekt.

VIP lagersalg

Der er nogle lagersalg der starter med et mindre lagersalg for de eksisterende kunder. Fordelen med denne opdeling er, at du så giver dine kunder det største udvalg af varer som en form for loyalitetsbonus.

Facebook

Har dit firma en Facebookside, så er dette også et oplagt sted at markedsføre lagersalget. Ud over at poste information omkring lagersalget på dit firmas timeline, så kan det også betale sig at oprette en ”Event” for lagersalget, så har du mulighed for gratis at nå ud til flere brugere.

Guides på internettet

Der findes en række ganske udemærkede guides som eksempelvis myoutlets.dk på internettet hvor du kan få gratis omtale af dit lagersalg. Før du bruger for meget tid på denne type af annoncering skal du dog overveje om guiden er tilpas seriøs for dit firma, og om den har et stort nok publikum til at det er relevant for dig at bruge tid på guiden.

Betaling

betalingsmuligheder på lagersalg
Hvordan der kan betales? - er et ef de hyppigste spørgsmål vi får omkring lagersalg. Der er fordele og ulemper ved de fleste betalingsmuligheder, så jeg gennemgår de vigtigste her.

Kontant betaling

Kontant betaling har den fordel at det er hurtigt, og der evt. ikke skal etableres- eller lejes ekstra terminaler til betalingskort. Med andre ord er kontanter nemme og billige at håndtere. Ulempen ved kontanter er, at kunderne kun kan købe for det beløb de nu engang har medbragt. Kunderne mister derfor den spontanitet og mulighed for at blive revet med af stemningen, hvilket kan gøre omsætningen mindre end hvis der havde været mulighed for at betale med betalingskort.

Dankort

Som erhvervsdrivende er du naturligvis klar over at Dankort er danskernes foretrukne betalingsmiddel. Du kan derfor også forvente at størsteparten af dine kunder ønsker at betale med Dankort. Ulempen ved Dankort er, at ekspeditionerne oftest tager længere tid end ved kontanter. Så accepterer du udelukkende Dankort, så kan du risikere at skulle bruge ekstra personale til at håndtere betalingerne. Når du accepterer Dankort er det også en god ide at tænke over hvad plan B er, hvis der opstår tekniske problemer.

At acceptere både Dankort og kontanter er det optimale for kunderne. Har du et større lagersalg kan du overveje at lave specielle køer for henholdsvis Dankort og kontanter. Uanset havd du accepterer eller ikke accepterer af betalingsmuligheder, så husk at skrivet det i invitationen.

Ekspeditionspersonale

At have tilstrækkeligt med personale til at håndtere betaling er også vigtigt. Hvis køerne ved kassen er for lange, så kan du risikere at der er nogle af kunderne der opgiver at betale og forlader lagersalget uden at købe noget, eller forlader lagersalget for tidligt at frygt for at køerne vokser endnu mere.

Produkter

hvilke produkter sælges der
Mange kunder til lagersalg har nogle specifikke produkter i kikkerten, og er oftest villige til at rejse relativt langt for at få de rigtige produkter til de rigtige priser. Der er derfor stor risiko for utilfredse kunder hvis du ikke informerer tilstrækkelig specifikt om hvad der sælges eller ikke sælges på lagersalget.

Demomodeller

Er der tale om produkter der på den ene eller anden måde har været brugt før

Kollektionsprøver

Er der tale om kollektionsprøver der er stærkt begrænsede i størrelser eller farver

2. sorteringsvarer

Er der tale om varer der har mere eller minde fejl

Størrelser og farver

Sælges der kun specifikke størrelser eller farver, så er der risiko for at udelukke mange kunder. Det er derfor en rigtig god ide at være specifik om hvad der sælges

Tidligere kollektioner

Er der tale om varer fra tidligere kollektioner, hvilke kollektioner er der så tale om

Mærker

Hvilke mærker sælges der. Forbrugerne er vilde med mærkevarer på lagersalg, så har du mærkevarer på dit lagersalg, så husk endelig at skrive det i invitationen.

Fyldes der løbende op med varer

Forløber lagersalget over flere dage er det en god ide at informere om der løbende fyldes op med varer. Vi har fået en del henvendelser fra skuffede brugere der har besøgt lagersalg i slutningen af perioden og hvar været skuffede over udvalget.

De sidste tips

andre ideer til lagersalg
Ud over at få tømt lageret kan du også bruge lagersalget til at få nye kunder og skabe bedre relationer til dine eksisterende kunder.

Udgangspunktet er naturligvis at kunderne har en god oplevelse på lagersalget - At kundernes oplevelse står mål med de forventninger som de kom med.

Når kunderne er glade kan du forvente en vis amabssadør effekt – kunderne fortæller andre og deres positive erfaringer på lagersalget.

Det er desuden en rigitg god ide at førsøge at få kunderne til at tilmelde sig et nyhedsbrev / mailingliste, så du kan kommunikere mere direkte med dem fremover.

Du kan også ligge et visitkort med adresse på evt. netbutik, facebook side, eller en rabatkode i kundernes poser, så har du også mulighed for at knytte kunderne tættere til din butik

Rigtig god fornøjelse med dit næste lagersalg :-)
Annoncer
Følg Myoutlets
Følg MyOutlets på Google+
Se RSS feeds fra MyOutlets